۱۳۹۰ مرداد ۱۳, پنجشنبه

شهادت خبرنگاران افغان

به دنبال کشته شدن احمد امید خپلواک خبرنگار محلی بی بی سی در ولایت ارزگان، در جنوب افغانستان، گزارش‌های ضد و نقیضی در خصوص حقایق مربوط به کشته شدن وی منتشر گردیده است.

در پی انتشار این گزارش‌ها، بی بی سی رسما از مقامات نیروهای یاری امنیتی (ایساف) درخواست کرده است تا درباره چگونگی مرگ او تحقیق و نتایج آن را در اسرع وقت به بی بی سی و خانواده وی اعلام کنند.

آقای خپلواک روز پنجشنبه ۲۸ ژوییه ۲۰۱۱ کشته شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در آن هنگام، آقای خپلواک در جریان حملات شورشیان به شهر "ترین کوت"، مرکز ولایت ارزگان کشته شد. مقامات امنیتی افغانستان گفتند که شش بمبگذار انتحاری به دفتر والی و چند ساختمان دولتی دیگر در "ترین کوت"، مرکز ولایت ارزگان حمله بردند.

آقای خپلواک به هنگام مرگ ۲۵ سال سن داشت.

آقای خپلواک در اول ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان گزارشگر محلی به بی بی سی پیوست. او همزمان برای خبرگزاری پژواک افغانستان گزارش تهیه می کرد.

بی بی سی در بیانیه خود بار دیگر تاکید کرده که در این روزهای سخت با خانواده و دوستان او ابراز همدردی می‌کند.

پیشتر پیتر هاروکس، مدیر بخش اخبار جهانی بی‌بی‌سی بلافاصله پس از کشته شدن آقای خپلواک در وبلاگ خود متنی را منتشر کرد و کشته شدن وی را "غم انگیز" خواند.

آقای هاروکس در این وبلاگ گفت: "همین امروز صبح بود که او برای بخش پشتوی بی‌بی‌سی در خصوص یک حمله دیگر طالبان که شب گذشته رخ داده بود، گزارش تهیه کرده بود. در طول سه سال گذشته او به طور مداوم از چند محل خطرناک افغانستان گزارش تهیه کرده بود. بی‌بی‌سی و همه جهان خود را مدیون روزنامه نگارانی چون احمد امید می‌دانند که با شهامت، جان خود را در راستای وظیفه خبرنگاری خود و در نقاط پرمخاطره، به خطر می‌اندازند."

او تاکید کرد: "بی‌ بی‌سی در تلاش است تا حقایق بیشتری را در خصوص کشته شدن او به دست آورد و در عین حال هرآنچه در توان دارد، برای حمایت از خانواده او انجام می دهد."

در همین حال "نی" سازمان غیردولتی حمایت از رسانه های آزاد، مرگ احمد امید خپلواک خبرنگار آزاد و همکار برنامه های بی بی سی برای افغانستان توسط طالبان محکوم کرده است.

در اطلاعیه این سازمان آمده است که طالبان به دفتر رادیو و تلویزیون محلی ارزگان که یک هدف غیر نظامی است حمله کرده اند.

پیش از این، صمد روحانی دیگر خبرنگار بخش پشتو و فارسی بی بی سی در هلمند نیز در هشتم ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی کشته شد.

با گذشت سه سال هنوز مشخص نشده است چه کس یا گروهی عامل قتل آقای روحانی بوده است.

مقام های امنیتی افغان هربار که با این سوال مواجه شده‌اند، گفته اند تحقیقات آنها در مورد قتل روحانی ادامه دارد و هنوز نمی دانند چه کسی او را کشته است.

افغانستان یکی از خطرناک ترین مناطق جهان برای خبرنگاران است.

برگرفته از بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: